Hampaan poisto

Varaa aika netistä

Soita numeroon ja varaa aika

Hampaan poisto

Huonokuntoinen hammas poistetaan aina, kun se on terveysriski, eikä sitä voida tai kannata hoitaa kuntoon. Hampaan poiston syynä voi olla esimerkiksi syvä ikenen alle ulottuva karies, pitkälle edennyt kiinnityskudossairaus eli parodontiitti, laajalle leukaluuhun levinnyt juuritulehdus tai tapaturma. Joskus hammas poistetaan oikomishoidon tai proteettisen hoidon yhteydessä. Jos hampaassa on tulehdus eikä sitä voida hoitaa, suoritetaan hampaan poisto ennen vaativia leikkauksia tai laajoja hoitoja.

Aina ennen hampaan poistoa hammaslääkäri kysyy potilaan mahdolliset lääkitykset, tutkii alueen ja katsoo röntgenkuvan. Hammas puudutetaan ja hampaaseen kiinnittynyt ien irrotetaan. Näkyvissä oleva yksijuurinen hammas poistetaan yleensä vivulla ja pihdeillä. Monijuurinen hammas poistetaan usein pilkkomalla se poralla osiin ja poistamalla juuret yksitellen. Jos hammas on piilossa ikenen ja leukaluun sisällä tai muuten hankalasti poistettavissa, joudutaan poisto suorittamaan leikkauksellisesti. Hyvin usein viisaudenhampaat kuuluvat tähän ryhmään.

Hampaanpoiston jälkeiset ohjeet:

1. Hampaan poiston jälkeen saat hammaslääkäriltäsi sekä suulliset että kirjalliset jälkihoito-ohjeet.
  2. Pure haavan päälle asetettua harsotaitosta 15-30 min ajan ja vaihda harsotaitos tarvittaessa.
  3. Vältä haavan huuhtelua tai imeskelyä.
  4. Vältä syömistä, juomista ja tupakoimista vähintään 2 h ajan toimenpiteen jälkeen.
  5. Leikkauksen jälkeen paina aluetta jääpussilla turvotuksen ja kivun vähentämiseksi.
  6. Vältä kuumaa ja karkeaa ruokaa.
  7. Vältä fyysistä rasitusta leikkauspäivänä ja sitä seuraavien 3-4 päivän ajan.
  8. Käytä tarvittaessa hammaslääkärisi suosittelemaa tai itsellesi parhaiten sopivaa särkylääkettä.
  9. Ota yhteys hammaslääkäriisi, jos haava-alue kipeytyy tai alkaa turvota uudelleen 3-4 päivän
    kuluttua.

Poistettu hammas korvataan yleisimmin nykyään implantilla eli keinojuurella. Myös naapurihampaisiin tuetut kiinteät sillat, joita ei voi itse irrottaa, tulevat joskus kyseeseen. Irtoproteeseja käytetään, jos useampi hammas puuttuu. Poistettu hammas korvataan, kun hammas on tärkeä purennallisista tai esteettisistä syistä.