Iensairaudet

Varaa aika netistä

Soita numeroon ja varaa aika

Iensairaudet eli ientulehdus ja kiinnityskudoksen tulehdus

Iensairaudet ovat ientulehdus eli gingiviitti ja kiinnityskudosten tulehdus eli parodontiitti. Hoitamattomana gingiviitti voi muuttua parodontiitiksi. Iensairaudet ovat usein lähes oireettomia. Perikoroniitiksi kutsutaan viisaudenhampaan ympärillä olevan kudoksen tulehdusta. Peri-implantiitti taas tarkoittaa tulehdusta, joka on edennyt implanttia ympäröivään leukaluuhun.

Iensairauksien hoito ja ennaltaehkäisy

Iensairauksia hoidetaan poistamalla bakteeripeitteet eli plakki ja hammaskivi hampaiden pinnalta. Suuhygienisti on erikoistunut tekemään tätä työtä. Parodontiitissa hampaiden ympärille on syntynyt syventyneitä ientaskuja, jotka puhdistetaan vastaanotolla erityisen huolellisesti ultraäänilaitteella ja käsi-instrumentein. Suuhygienistin suorittaman hoidon jälkeen on tärkeä huolehtia hampaiden hyvästä kotihoidosta, ja suuhygienisti neuvookin juuri sinulle sopivat kotihoitovälineet ja -tavat. Hyvä kotihoito ennaltaehkäisee iensairauksia ja auttaa niiden hallinnassa.

Joskus ien pitää puuduttaa ja irrottaa hampaan ja luun pinnalta, jotta hammaskivi ja tulehdusmuutokset saadaan poistettua syvältä. Tämän jälkeen leikkausalue suljetaan ompelein. Kiinnityskudoksen parannuttua se kiinnittyy uudelleen hampaan pintaan ja syventynyt tasku madaltuu. Jotta kiinnityskudos paranee hammaslääkärin antaman hoidon jälkeen, tarvitaan oikeanlaista ja säännöllistä kotihoitoa tarkoituksenmukaisilla välineillä. Suuhygienisti ja hammaslääkäri neuvovat, miten hampaiden puhdistus tulisi suorittaa. Tupakoinnin lopettaminen on myös ratkaiseva tekijä kiinnityskudoksen ennaltaehkäisemisessä ja paranemisessa. Syventävää tietoa saat Käypä hoito -sivulta.

Varaa aika tarkastukseen onlineajanvarauksesta tai soittamalla puhelinumeroomme 06 357 8640.