Iensairaudet

IENSAIRAUDET ELI IENTULEHDUS JA KIINNITYSKUDOKSEN TULEHDUS

Iensairaudet ovat ientulehdus eli gingiviitti ja kiinnityskudosten tulehdus eli parodontiitti. Hoitamattomana gingiviitti muuttuu parodontiitiksi. Iensairaudet ovat lähes oireettomia. Perikoroniitiksi kutsutaan viisaudenhampaan ympärillä olevan kudoksen tulehdusta. Peri-implantiitti tarkoittaa tulehdusta, joka on edennyt implanttia ympäröivään leukaluuhun.

IENSAIRAUKSIEN HOITO JA ENNALTAEHKÄISY

Iensairauksia hoidetaan poistamalla bakteeripeite eli plakki ja hammaskivi hampaan pinnalta. Suuhygienisti on erikoistunut tekemään tätä työtä. Parodontiitissa on syntynyt syventyneitä taskuja hampaan ympärille. Näiden taskujen puhdistaminen on vaikeampaa. Joskus ien pitää puuduttaa ja irrottaa hampaan ja luun pinnalta, jotta hammaskivi ja tulehdusmuutokset saadaan poistettua syvältä. Tämän jälkeen leikkausalue suljetaan ompelein. Kiinnityskudoksen parannuttua se kiinnittyy uudelleen hampaan pintaan ja syventynyt tasku madaltuu. Jotta kiinnityskudos paranee hammaslääkärin antaman hoidon jälkeen, tarvitaan oikeanlaista ja säännöllistä kotihoitoa tarkoituksenmukaisilla välineillä. Suuhygienisti ja hammaslääkäri neuvovat, miten hampaiden puhdistus tulisi suorittaa. Hyvä kotihoito ehkäisee iensairauksien syntymistä. Tupakoinnin lopettaminen on myös ratkaiseva tekijä kiinnityskudoksen ennaltaehkäisemisessä ja paranemisessa. Syventävää tietoa saat Käypä hoito -sivulta.

Varaa aika tarkastukseen ajanvarauksesta 24/7 tai soittamalla puhelinumeroomme 06 357 8640.