Hammaskiven poisto

Hammaskiven poisto ja ientaskujen puhdistus on suun terveydelle tärkeää. Hammaskivi aiheuttaa ientulehdusta eli gingiviittiä. Hoitamattomana ientulehduksesta seuraa kiinnityskudossairaus eli parodontiitti, joka lopulta alkaa irrottaa hampaita. Hammaskiven poistaa joko hammaslääkäri tai suuhygienisti käsi-instrumentein ja ultraäänilaitteella. Ultraäänilaitteessa on pieni värisevä metallikärki, josta suihkuaa vettä. Parodontiitin hoidosta vastaa yleishammaslääkäri tai iensairauksiin erikoistunut erikoishammaslääkäri eli parodontologi. Hammaskiven poiston yhteydessä voidaan tasoittaa myös vanhojen paikkojen reunoja, jos paikka-ainetta on jäänyt liikaa hampaan ja paikan saumakohtiin. Hammaskiven poiston jälkeen suoritetaan vielä ammattimainen hampaiden puhdistus, jolla mm. värjäymät irtoavat. Lopuksi hampaat fluorataan tarpeen mukaan.

Hammaskivi on kalkkeutunutta bakteerimassaa eli plakkia. Sitä esiintyy erityisesti alaetuhampaiden kielenpuoleisilla ja ylätakahampaiden poskenpuoleisilla pinnoilla. Näillä alueilla esiintyessään hammaskivi näyttää kellertävältä. Ongelmallisimmissa tapauksissa hammaskiveä on hampaan pinnalla ikenen alla. Tällöin hammaskiveä on itse vaikea havaita. Ikenet voivat tuntua aroilta ja vuotaa verta helposti.

Hammaskiven muodostuminen

Hammaskiven muodostuminen on yksilöllistä, mutta siihen voi myös vaikuttaa omalla käytöksellään. Hammaskiven muodostumiseen vaikuttaa syljen koostumus, suuhygienia ja ruokavalio. Mitä suurempi on syljen mineraalipitoisuus ja emäksisyys sitä helpommin hammaskiveä muodostuu. Sokeripitoinen ruokavalio lisää bakteerimassaa eli plakkia, jolloin hammaskiven määrä kasvaa. Tehokas kotihoito taas puhdistaa hampaat plakista eikä hammaskiveä tällöin ehdi syntyä.

Hammaskiven muodostumista voi itse ehkäistä huolellisella kotihoidolla. Suuhygienisti ja hammaslääkäri neuvovat juuri sinulle parhaat välineet hampaiden puhdistukseen. Myös terveellinen ruokavalio, ksylitolituotteiden nauttiminen muutaman minuutin ajan ruokailun jälkeen ja napostelun vähentäminen ehkäisevät hammaskiven muodostumista.